
SECRETS OF THE MMR SCARE

200	 	 	 BMJ | 22 JANUARY 2011 | VOLUME 342

P
reparing to give evidence in London 
to a UK General Medical Council 
fitness to practise panel, Richard 
Horton, editor of the Lancet, nod-
ded in turn to three accused doctors, 

seated among their lawyers to his left. First, 
Simon Murch, almost close enough to touch. 
Next, John Walker-Smith, more distant. Finally, 
Andrew Wakefield, at the far end of the hearing 
room. Each smiled thinly and nodded back.

The four had last met together three and a 
half years before, at the Lancet’s offices, nearly 
two miles north. There they had begun the 
journey that now brought their reunion in this, 
the longest medical disciplinary inquiry ever. 
Running for 217 days, between July 2007 and 
May 2010, it would probe the research and a 
paper that launched the MMR vaccine scare, 
and would lead to Wakefield and Walker-Smith 
being struck off. 1  2

Their previous encounter was in 2004, on the 
afternoon of Wednesday 18 February. 
They had gathered in Horton’s office 
to deal with an approach from me 
concerning a four month S­unday 
Times investigation. For five hours 
that morning, I had briefed the 
L­ancet’s senior staff about a now 
notorious 1998 paper in their 
journal.3 It reported on 12 children 
seen at the Royal Free hospital, north 
London, and claimed to have dis-
covered a possible “new syndrome” 
involving regressive autism, inflam-
matory bowel disease, and MMR.

Mostly I had stood, occasionally 
pulling documents, as Horton, with 
five editors, took 
notes. I  told 
them that the 

paper’s first author, Wakefield, was retained 
by a lawyer and was funded to help sue vac-
cine manufacturers. Admissions criteria for the 
study had been manipulated and ethical safe-
guards flouted. A group of developmentally 
challenged children of parents who blamed 
MMR had been brought to the hospital to create 
a case against the vaccine. I said I thought that 
the study was “rigged.”

At one point, I drew a diagram of a cluster of 
complaints, which had been used to link autism 
with the vaccine.4 “In the paper, the parents of 
eight of 12 children apparently said words to 
the effect of ‘It was the MMR, doctor,’” I told the 
meeting, convened around the journal’s board-
room table. “But when the series was extended 
to 30 children, only the parents of three more 
made that claim. So, why would the allegations 
bunch together at the start?”

I had assumed that when I finished Horton 
would say that an investigation was needed to 

untangle these complex mat-
ters. There were at least three 
strands: possible research 
fraud, unethical treatment 
of vulnerable children, and 
Wakefield’s conflict of inter-
est through the lawyer. But 
within 48 hours, and work-

ing with the paper’s three senior 
authors, the journal was to publish 
a 5000 word avalanche of denials, 

in statements, unretracted to this 
day.5‑9 

Years later, in the witness 
chair at the GMC hearing, 
Horton recalled that morning. 
“These were three sets of alle-
gations which went to the heart 
of the credibility of the paper, 

and were clear allegations of research miscon-
duct,” he told Sally Smith, Queen’s Counsel for 
the doctors’ regulator, on 7 August 2007. “We 
contacted Dr Wakefield, Professor Walker-Smith 
and Dr Murch, and asked the three of them to 
come to the Lancet’s offices so that we could 
discuss these allegations.”

Observing the GMC proceedings, I too 
remembered that day. Wakefield had arrived 
at the L­ancet before I left the building. All 
three authors were former Royal Free staff, 
as was Horton—a fellow in the late 1980s. A 
decade before Wakefield’s publication, he had 
researched in hepatology, on the same corridor 
as Wakefield in gastroenterology.

During the 2004 meetings—first with me, 
and then with the authors—Horton was caught 
in a bind. Facing public alarm over MMR and 
professional scepticism towards the research, 
for years he had championed his former col-
league. “I do not regret publishing the original 
Wakefield paper,” he said in a 2003 book, at the 
height of the UK scare. “Progress in medicine 
depends on the free expression of new ideas. 
In science, it was only this commitment to free 
expression that shook free the tight grip of reli-
gion on the way human beings understood their 
world.” 10

Raising Galileo’s ghost, he could not have 
then known how much of Wakefield’s research 
was free expression. As I revealed in the BMJ 
two weeks ago, in not one case in the series of 
12 children could the now retracted11 paper 
be reconciled with National Health Service 
records.12 And last week, I reported on Wake-
field’s secret business scheme, intended to har-
vest millions from the scare.13

Horton, moreover, was a crusader for integ-
rity and had pressed for tough action against 
research fraud. As a force behind both the 

THE LANCET’S TWO DAYS 
TO BURY BAD NEWS

In the third part of a special BMJ series, Brian Deer reveals what happened 
when he reported misconduct in Andrew Wakefield’s MMR research to the  

medical journal that published it



SECRETS OF THE MMR SCARE

BMJ | 22 JANUARY 2011 | VOLUME 342   				   201

International Committee of Medical 
Journal Editors and the Commit-
tee on Publication Ethics, he had 
campaigned with Richard Smith, 
then the BMJ’s editor, for a statu-
tory watchdog on research miscon-
duct. Despite their efforts, however, 
nothing had come of this, and 
Horton would now adopt a different 
approach.

 Impropriety denied
“In this particular case,” he told the 
GMC tribunal of three doctors and 
two lay members, seated to his right 
at the hearing, “we went to the vice-
dean of the Royal Free, laid out the 
nature of the problem, and asked 
him to investigate and come back 
to us, as best he could, with his own 
judgment of the veracity or not of the 
allegations. In addition to that, we 
would look at the documentation as 
best we could and try and form our 
view as to whether those allegations 
were true.” 

It was a position he would develop 
in March 2010, after the panel’s 
findings14 fully endorsed what I had 
told him. “We asked the institution 
where the work was conducted—the Royal 
Free hospital—to complete an investigation,” 
he submitted in a written statement to the jour-
nalists’ magazine Press Gazette. “They did, and 
they cleared Wakefield of wrongdoing.” 15

But documents, emails, and replies obtained 
under the Freedom of Information Act reveal no 
formal investigation. What emerges is merely a 
scramble to discredit my claims during the 48 
hours after I disclosed the information. They 
show the journal’s editor, the paper’s senior 
authors, and the Royal Free medical school, 
frantically mobilising against me. Were it not 
for the GMC case, which cost a rumoured £6m 
(€7m; $9m), the fraud by which Wakefield con-
cocted fear of MMR would forever have been 
denied and covered up.

The denial began as soon as I left the Lancet 
on that Wednesday in February 2004. Seated 
around a circular table in Horton’s private 
office, the four doctors shared their thoughts 
and devised a strategy. Wakefield admitted only 
being retained for a lawsuit and denied receiv-
ing money himself. His legal role, he said, was 
to perform “quite separate” viral research, not 

the clinical study that appeared in the journal.
His claims were false. He was personally 

paid more than £435 000 through the lawyer, 
according to accounts I later obtained.16 And a 
corresponding “clinical and scientific study,”17 
with the same protocol and principal authors as 
the paper, had been submitted to the UK Legal 
Aid Board for funding before the first of the 12 
children was admitted. He had hired himself 
out explicitly to make a case against the vac-
cine, as a secret grant application revealed.

“The objective,” he and his retaining 
solicitor had written in the application to the 
legal board, “is to seek evidence which will 
be acceptable in a court of law of the causa-
tive connection between either the mumps, 
measles and rubella vaccine or the measles/
rubella vaccine and certain conditions which 
have been reported with considerable fre-
quency by families of children who are seeking 
compensation.”18

At their meeting with Horton, the paedi-
atric gastroenterologists Walker-Smith and 
Murch also denied impropriety. I had claimed 
that some children were solicited, rather than 

spontaneously referred. This was 
denied. I said there was no ethical 
approval. Denied. In short, there 
was nothing wrong, apart from 
Wakefield’s conflict of interest. 
They agreed to issue statements 
through the journal to make things 
clear. 

“It was a difficult but useful 
meeting today,” Walker-Smith 
wrote that evening as he minuted 
their discussion, in one of a flurry 
of emails among the doctors. “I 
have been asked to write some-
thing about referral for our com-
bined statement to the Lancet . . . 
Simon I believe you will answer 
in detail the charge of deception 
in relation to the Ethical Commit-
tee, the most serious charge of all 
and indeed for us all. Andy you will 
deal with the legal issues.”

The next morning, Thursday, 
Wakefield responded with a 
draft of his contribution. It was 
addressed to Walker-Smith, Murch, 
and Horton—plus Wakefield’s per-
sonal MMR campaign publicist, 
Abel Hadden of Bell Pottinger Com-
munications in Mayfair. “Abel,” 

this said in an addendum. “I have not got to 
your changes yet.”

Meanwhile, elsewhere other events were 
unfolding that would shortly shine light on 
Horton’s mindset. The day before our meeting, 
I had visited Evan Harris, at the time member 
of parliament for Oxford West and Abingdon. 
He was a doctor and member of the British 
Medical Association’s ethics committee, and 
had an interest in the MMR controversy. He 
then turned up to observe my presentation to 
the Lancet, and afterwards requested copies of 
my documents.

At 13.16 Thursday, I emailed my agreement, 
and Harris bounced this forward to the journal. 
“Please see below for authorisation to send me 
Brian’s papers on the research ethics,” he wrote 
to Horton, 13 minutes later, planning to rely on 
the same material as the editor. “He wants me 
to give him an opinion and I explained I needed 
the papers. Hope they can be faxed forthwith 
under authority of one of your colleagues as 
you are out.”

Horton, at the time, was at the Royal Free 
with Walker-Smith, Murch, and Humphrey 

Horton was caught in a bind. Facing 
public alarm over MMR and professional 

scepticism towards the research, for years 
he had championed his former colleague



SECRETS OF THE MMR SCARE

202	 	 	 BMJ | 22 JANUARY 2011 | VOLUME 342

Hodgson, the vice-dean. In Hodgson’s base-
ment office they “reviewed the allegations,” 
Horton told the GMC panel, and “decided on a 
course of action.” Then “we all went up to the 
department of paediatric gastroenterology,” 
where the doctors “investigated” the children’s 
records. He explained that Walker-Smith went 
to look at a biopsy book “to establish questions 
about referral patterns.” Then “a view was 
formed about the evidence in support of, or not, 
the allegations.”

In short, the accused were investigating 
themselves—an investigation that Horton would 
say “cleared Wakefield.”15

“I think you said Professor Walker-Smith 
looked back at the biopsy book,” Sally Smith 
asked him.

“He looked back at the biopsy book, as I 
recall,” replied Horton, 
editor of the journal 
since 1995. “Dr Murch 
and Professor Walker-
Smith together looked 
at the case notes. I will 
be honest and say I can-
not remember whether 
Dr Wakefield did or did 
not look at the case notes 
himself.”

In fact, Wakefield was 
not invited on to the Royal 
Free’s campus, having 
been constructively dis-
missed from the school 
two years previously. But only he knew all the 
names of the paper’s 12 anonymised children, 
and from home he faxed a list for the others to 
use.

That Thursday afternoon, Horton returned 
to his office, where he then dealt with the MP’s 
request. Photocopying my email to Harris and 
Harris’s to him, at 16.27 he faxed them to the 
medical school, with a handwritten pledge to 
the vice-dean. “Humphrey,” this said, referring 
to the documents I had agreed to be shared, 
“this sequence of emails demonstrates the 
apparent collusion between Harris and Deer. 
Needless to say, I have not, and will not, pass 
on these documents to him.”

 No doctor interviewed
The Harris correspondence was not read to the 
panel, but members received Horton’s evidence 
with interest. “Is it customary,” asked Parimala 
Moodley, a member of the council of the Royal 

College of Psychiatrists, “for an investigation of 
possible serious research misconduct to be car-
ried out by the people who have been so accused 
of the misconduct?”

Horton paused to gather his thoughts. “It 
is customary for the institution to lead an 
investigation and to gather the data which 
will inevitably involve those who took part in 
the investigation,” he replied. “It is then the 
responsibility of the institution to make sure 
that there is some kind of separation between 
its interpretation of those findings and those 
who are involved in the investigation who are 
being in some sense accused of a set of allega-
tions, and once that interpretation by the insti-
tution has taken place and has been conveyed 
to whoever has brought the allegations to them 
then we can go forward. So there certainly 

should be some separa-
tion, which is why in the 
first instance I wanted 
to get the reaction from 
Dr Wakefield, Profes-
sor Walker-Smith, and 
Dr Murch, but after that 
my duty was to go to the 
head of the institution, 
the vice-dean, in this 
case Professor Hodgson.”

But there had been no 
separation and no inde-
pendent inquiry—as both 
the hospital and medical 
school later confirmed. 

No doctor was interviewed, and no documents 
were generated. There was only the “infor-
mal process” just described. This, I was told, 
involved “discussion with clinicians,” their 
“review of the relevant clinical papers,” and 
study of an ethics committee file. “The written 
outcome of this process was the statements 
made by clinicians concerned and the Medical 
School published in the Lancet.”19 

The shallowness of this process was exposed 
at the GMC hearing, where the panel read the 
children’s hospital records. The pages were 
thick with evidence of orchestrated referrals 
and indications that the prime purpose was 
research. One child’s notes contained a legal 
aid letter, and the ethics committee file was a 
scorcher. 

Even the patients’ referral circumstances 
might have alerted a dispassionate investiga-
tor to the need to dig deeper into the cases. 
The panel would notice that child 2 and child 

9 in the paper were solicited by Walker-Smith, 
at Wakefield’s behest. Children 1, 5, 9, and 10, 
meanwhile, were referred to the Royal Free gas-
troenterologists without mention of any history 
of bowel problems. And child 4 and child 8 were 
referred directly to Wakefield, whose contract 
forbade clinical work.

“Thank you for asking to see this young boy,” 
child 3’s referral letter began.

“This 7¾ year autistic child’s parents have 
been in contact with Dr Wakefield and have 
asked me to refer him,” said child 5’s.

“[Child 8’s] mother has been to see me and 
said you need a referral letter from me in order 
to accept [child 8] into your investigation 
programme.”

Meanwhile, ethics documents, reviewed by 
Hodgson, did not square with what was pub-
lished in the journal. The hospital’s file referred 
to a study of 25 children with disintegrative dis-
order, an exceptionally rare and serious degen-
erative brain condition.20 This affects school age 
children, and Walker-Smith had told the ethics 
committee that the prognosis for such patients 
was “hopeless.”21

But none of the 12 children was diagnosed 
with this disorder: they were a heterogeneous 
group, mostly reported with autism. And one 
patient—child 7—was referred to the hospital 
with no developmental diagnosis.

The ethics file, which I was shown, also 
included correspondence generated after the 
Lancet publication. David Hull, a former presi-
dent of the British Paediatric Association, had 
noted the extraordinary battery of tests endured 
by the children. This included ileocolonoscopy, 
magnetic resonance imaging brain scans, 
electroencephalography and evoked poten-
tials, lumbar punctures, and barium meal and 
follow throughs. The paper said that these 
“investigations were approved” by the ethics 
committee, which he thought might clash with 
codes requiring tests on children to be clinically 
indicated.22 

In order to respond to Hull, the committee 
chair, Michael Pegg, had been consulted. He 
advised that the paper was wrong. “In his letter 
Professor Hull states: ‘I see that the investigations 
were approved by the Ethical Practices Commit-
tee,’” wrote Pegg in a memo on the file studied 
by Hodgson. “This is, of course, incorrect. We 
did not approve the investigations. We approved 
data collection from clinically indicated investi-
gations. It is not, at present, the role of an ethics 
committee to question clinicians’ judgment as 

“Is it customary for an 
investigation of possible 
serious research 
misconduct to be carried 
out by the people who 
have been so accused of 
the misconduct?”
Parimala Moodley, a member of 
the council of the Royal College of 
Psychiatrists

bmj.com
ЖЖ Rapid response: John Took’s comment on the MMR series (BMJ 2011;342:c7452)
ЖЖ Podcast: Brian Deer discusses his investigation (podcasts.bmj.com)
ЖЖ Student BMJ: The Wakefield saga retold in a comic strip (student.bmj.com)



SECRETS OF THE MMR SCARE

BMJ | 22 JANUARY 2011 | VOLUME 342   				   203

Andrew Wakefield and colleagues published in 
the Lancet in February, 1998, were brought to 
the attention of senior editorial staff,” Horton’s 
said. “The . . . allegations of alleged research 
misconduct have been answered by clarifications 
provided by the senior authors of this work . . . 
We do not judge that there was any intention to 
conceal information or deceive editors, reviewers, 
or readers about the ethical justification for this 
work and the nature of patient referral.”

Hodgson’s said: “We are entirely satisfied that 
the investigations performed on the children 
reported in the Lancet paper had been subjected 
to appropriate and rigorous ethical scrutiny.”

Media firestorm
Listening to these statements, years after they were 
issued, brought back my memories of those days. 
I had approached the Lancet on the instructions 
of John Witherow, editor of the Sunday Times. He 
had told his executives that I should speak to “god” 
on the subject matter, to be sure we were getting it 
right. My first attempt was with Rich-
ard Smith, the former BMJ editor. But 
he was on holiday. So I telephoned 
Horton.

I had discussed my findings at the 
Wednesday meeting in confidence. 
I expected guidance and at least a 
quote. I thought Horton would say 
that an investigation was required, 
and I assumed this might take some 
time. My inquiries at that stage had 
consumed four months of research, 
accumulated key documents in five 
lever arch files, and had taken from 
9 am to 2 pm to present.

 But Horton would 
say nothing.  He 
left the room 

AN
TH

O
N

Y 
DE

VL
IN

/P
A

to what are and what are not clinically indicated 
investigations.”

Nevertheless, to deal with me, the doctors—
now five—pressed on with preparing their state-
ments. Wakefield, Walker-Smith, and Murch 
would cover their allocated topics, while Hodgson 
would respond solely on the ethics. Horton would 
collate and form judgments on the material and 
publish their explanations through his journal. 
They would be issued to the media on that Friday 
afternoon.

They were to deny what the GMC would later 
prove.  

“Before I go on to the statements by the doc-
tors, which were published in the Lancet, and 
by the Royal Free,” Sally Smith said to Horton 
at the hearing, “can I ask you, have there been 
other occasions when you have had to investigate 
allegations made about a research paper and its 
propriety, in general terms?”

“Frequently.”
“Is it customary to discuss and take the word of 

those against whom the allegations are made?”
“It is.”
Back in February 2004, the email traffic docu-

mented how that custom panned out. At 10.27 
on the Friday morning, Wakefield issued “an 
updated version of my response.” He circulated 
this to his publicist Hadden, plus Walker-Smith, 
Murch, Hodgson, and Richard Horton. “Richard, 
you have an earlier version,” he commented in 
the text. “This cuts out repetition to the last alle-
gation and puts the argument more succinctly.”

At 12.24, Horton faxed Hodgson six pages of 
“draft statement docs.”  And at 14.12 he sent the 
vice-dean another fax, with 13 pages of state-
ments. All would be read aloud to the GMC panel, 
with many key paragraphs repeated.

“On February 18 2004, serious allegations of 
research misconduct concerning an article by Dr 

to meet the authors and released the statements 
without speaking to me again. He released them, 
moreover, first to everyone but me. Even the vice-
dean formed a view of why this was.

“The Lancet editor’s actions have been to regard 
the allegations . . . as allegations of research mis-
conduct, and following the medical editorial 
code has carried out an investigation according 
to agreed guidelines, and intends to publish the 
result of the investigation pre-emptively,” Hodg-
son told his UCL superiors in a memo that Friday. 
“No doubt one—but I believe only one—motive is 
to safeguard the Lancet’s reputation by getting the 
riposte in first, and ‘spoiling’ the story.”

But if this was Horton’s aim, it proved a mis-
take. His actions sparked a media firestorm. 
Although denying all of the most serious of my 
findings (now proved), he conceded that Wake-
field had a conflict of interest—and that weekend 
was what journalists call “slow.” 

The BBC was on the story within half an hour of 
the statements’ release. Independent Televi-

sion News called Harris. And all 
of Fleet Street knew the thrust 
of  an impending splash in the 
Sunday Times, the UK’s market 
leading Sunday broadsheet. 

The furore blazed from 
Friday until Wednesday. The 
triple vaccine was on the 

agenda once again. This time, how-
ever, it was not Wakefield’s cam-
paign, which for years had exploited 

parents’ fears. “Misconduct 
inquiry for doctor in MMR 
scare,” shouted the Independent 
on S­unday’s front page. “GMC to 
investigate ‘conflict of interest.’”

My paper’s contribution was 
a front page and inside spread, 

The Royal Free Hospital, north 
London

Andrew Wakefield and his wife 
Carmel

Evan Harris (left) and Brian Deer 
outside the GMC

The General Medical Council, 
London

AN
TH

O
N

Y 
DE

VL
IN

/P
A

M
AR

K 
TH

O
M

AS



SECRETS OF THE MMR SCARE

204	 	 	 BMJ | 22 JANUARY 2011 | VOLUME 342

“Revealed: MMR research scandal.”23 And, with 
the Daily Mail backing Wakefield, public uproar 
raged as the implications of that scandal were 
debated. The secretary of state for health and 
the chief medical officer issued statements. Tony 
Blair, the prime minister, told breakfast tele
vision: “I hope— now that people see that the 
situation is somewhat different from what they 
were led to believe— they will have the triple jab 
because it is important to do it.”24

Wakefield attempted to brazen it out, issu-
ing a further statement to media. “It has been 
proposed that my role in this matter should be 
investigated by the General Medical Council,” 
he said on the Monday. “I not only welcome this, 
I insist on it, and I will be making contact with 
the GMC personally in the forthcoming week.”

The same day, a caseworker for the regula-
tor called me from Manchester. Did I have any 
further information? And two days later, at 
12.16 Wednesday, I emailed him the conclu-
sions of my research. I summarised what I had 
said to the Lancet’s senior staff and pledged my 
cooperation, in the public interest.

Over the following weeks and months, email 
traffic trickled on, especially at the Royal Free’s 
campus. The former dean, Arie Zuckerman, who 
had known about the lawyer, said he was being 
advised by the Medical Defence Union. Walker-
Smith, whom the GMC was to clear of dishon-
esty, said he had learnt of Wakefield’s “financial 
details” from me. A press officer who in 1997 
had proposed a press conference for the paper, 
issued statements for the hospital and school, 
brushing me off. 

“I suppose we could say if you have any con-
cerns about Brian Deer’s conduct you could 
consult the Press Complaints Commission,” 
she suggested to managers fielding grievances 
from Wakefield supporters about my access to 
the ethics committee file. 

There was also a stream of internal docu-
ments, aimed at dealing with me, not the doc-
tors. “Briefing note re Brian Deer’s e-mail 12th 
March 2004—limited to issues of substance,” 
one report was headed. “Line 8 . . . Line 16-19 . . .  
Line 20 . . . Line 22 . . . Line 28 . . . Line 30-35 . . .  
Lines 30-36 . . . With respect to the specific ques-
tions that Brian Deer now asks, the issues are 
(a) . . . (b) . . . (c) . . . (d) . . . (e) . . .” 

But there was no change of stance over the 
substance of the scandal, either at the insti-
tution or at the journal. Although it would 
be another eight months before the GMC 
approached the accused, three years before 

a formal “notice of inquiry” was issued, and 
newspapers dismissed the prospect of any 
charges,25  26 the key players remained frozen 
in the positions they had agreed in February 
2004.

In the end, the mammoth hearing got to 
the bottom of the matters that I had raised 
six years before. In a 143 page raft of findings 
against the three authors, the panel, chaired 
by general practitioner Surendra Kumar, ruled 
the research to have been unethical and falsely 
reported in the paper, which was retracted by 
the Lancet four days later. Murch, who during 
the hearing repudiated his 2004 statement, 
was found to have shown “insight” and was 
not struck off. But Wakefield was found guilty 
on four counts of dishonesty, and Walker-
Smith was found to have ordered invasive pro-
cedures on children without clinical grounds 
or ethical approval.

In his later statement to Press Gazette, Horton 
(who did not respond to our request for com-
ment) said he welcomed the outcome. “We are 
very happy with the result,” he said. “Despite 
much past debate, this is the first time an offi-
cial, independent investigation by a recognised 
regulatory body has proven these allegations. 
They are welcome because they gave us full 
authority to retract Dr Wakefield’s paper.”15 

But this was not the editor’s mood before the 
hearing began. Electronic chatter, once again, 
tells the tale. “The role of Brian Deer mystifies 
me,” he sent from his Blackberry to the mother 
of two children in the paper, two and a half 
years before he took the witness chair. “My 
own view is that the GMC is no place to con-
tinue this debate. But the process has started 
and it will be impossible to stop.”

Brian Deer journalist, London, UK briandeer.com 

Funding: Brian Deer’s investigation, which led to the 
General Medical Council inquiry, was funded by the Sunday 
Times of London and the Channel 4 television network. 
Reports by Deer in the BMJ were commissioned and paid 
for by the journal. No other funding was received, apart from 
legal costs paid to Deer by the Medical Protection Society 
on behalf of Andrew Wakefield.

Competing interests: The author  has completed the 
unified competing interest form at www.icmje.org/
coi_disclosure.pdf (available on request from him) and 
declares no financial relationships with any organisation 
that might have an interest in the submitted work; BD’s 
investigation led to the GMC proceedings referred to in this 
report, including the charges. He made many submissions 
of information, but was not a party or witness in the case, 
nor involved in its conduct.

Provenance and peer review: Commissioned; not 
externally peer reviewed.

1	 GMC. Andrew Wakefield: determination on serious 
professional misconduct and sanction 24 May 2010. 
www.gmc-uk.org/Wakefield_SPM_and_SANCTION.
pdf_32595267.pdf .

2	 GMC. John Walker-Smith: determination on serious 
professional misconduct and sanction 24 May 2010. 
www.gmc-uk.org/Professor_Walker_Smith_SPM.
pdf_32595970.pdf.

3	 Wakefield AJ, Murch SH, Anthony A, Linnell, Casson DM, 
Malik M, et al. Ileal lymphoid nodular hyperplasia, non-
specific colitis, and pervasive developmental disorder in 
children [retracted]. Lancet 1998;351:637-41.

4	 Deer B. Is “Wakefield cluster” a chance finding or a telltale 
clue to suspect research? http://briandeer.com/wakefield/
thirty-children.htm.

5	 Horton R. A statement by the editors of the Lancet. Lancet 
2004;363:820-1.

6	 Murch S. A statement by Dr Simon Murch. Allegations 
concerning our 1998 study. Lancet 2004;363:821-2.

7	 Walker-Smith J. A statement by Professor John Walker-
Smith. Lancet 2004;363:822-3.

8	 Wakefield A. A statement by Dr Andrew Wakefield. Lancet 
2004;363:823-4.

9	 Hodgson H. A statement by the Royal Free and University 
College Medical School and the Royal Free Hampstead NHS 
Trust. Lancet 2004;363:824.

10	 Horton R. Second opinion—doctors, diseases and 
decisions in modern medicine. Granta Books, 2003.

11	 Editors of the Lancet. Retraction: ileal lymphoid 
nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive 
developmental disorder in children. Lancet 2010;375:445.

12	 Deer B. How the link with MMR was fixed. BMJ 
2011;342:c5347.

13	 Deer B. How the vaccine crisis was meant to make money  
BMJ;2011:342:c5258.

14	 GMC. Fitness to practise panel. Findings of fact, 28 January 
2010. www.gmc-uk.org/static/documents/content/
Wakefield__Smith_Murch.pdf.

15	 Horton R. The Lancet responds. Press Gazette 2010 
March:19.

16	 Deer B. MMR doctor given legal aid thousands. Sunday 
Times 2006 Dec 31. www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/
article1265373.ece.

17	 Legal Aid Board. Authority to do contract work. 22 August 
1996.

18	 Barr R, Wakefield A. “Proposed protocol and costing 
proposals for testing a selected number of MR and 
MMR vaccinated children” and “Proposed clinical and 
scientific study—a new syndrome: disintegrative disorder 
and enteritis following measles and measles/rubella 
vaccination?” 6 June 1996 [unpublished]. 

19	 University College London.  Freedom of Information request 
10045. 27 May 2010. Royal Free Hampstead NHS Trust.  
Freedom of Information reply. 27 May 2010.

20	 Filipek PA. Autistic spectrum disorders. In: Swaiman KF, 
Ashwal S, eds. Pediatric neurology: principles and practice. 
3rd ed. Mosby, 1999.

21	 Deer B. Walker-Smith explains “high risk” tests on children 
with “hopeless prognosis.” http://briandeer.com/mmr/
royal-free-9.htm.

22	 Deer B. Royal Free: Sir David Hull inquires if investigations 
had ethical approval. http://briandeer.com/mmr/royal-
free-1.htm.

23	 Deer B. Revealed: MMR research scandal. Sunday Times 
2004 Feb 22. www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/
health/article1027636.ece.

24	 Meikle J. Claim that MMR work mixed science with spin. 
Guardian 2004 Feb 24. www.guardian.co.uk/uk/2004/
feb/24/science.sciencenews.

25	 Laurance J. Wakefield unlikely to be charged over MMR 
scare. Independent 2004 Feb 29. www.independent.co.uk/
life-style/health-and-families/health-news/wakefield-
unlikely-to-be-charged-over-mmr-scare-571586.html.

26	 Corrigan S, Beck S. MMR doctor who defied government ‘in 
the clear.’ Mail on Sunday  2006 Jul 16.

Cite this as: BMJ 2011;342:c7001

See EDITORIAL, p 179, OBSERVATIONS,  p 206, and 
PERSONAL VIEW, p 231



205	 	 	 BMJ | 22 JANUARY 2011 | VOLUME 342

BMJ CHRISTMAS APPEAL 

I
f (or more likely, when) Southern Sudan 
becomes the world’s newest country, depend-
ing on the results of the independence ref-
erendum, it will have some of the world’s 
worst health indicators. Accord-

ing to Save the Children, one of the 
main agencies working to rebuild the 
region’s shattered health services, one 
in seven children die before their 5th 
birthday and less than 2% complete 
primary school.1

Anthony Lodiong, Save the 
Children’s communications officer in 
Southern Sudan, says the region was 
“the scene of Africa’s longest running 
civil war, which took the lives of an 
estimated two million people and forced four 
million more from their homes. The wreckage of 
war has been exacerbated by natural disasters, 
civil and tribal conflicts, and political instability.” 
The peace agreement has encouraged some two 
million displaced people to return, “yet they 
find few resources in a region that has had no 
development for nearly a half century.”

Despite the government’s efforts to strengthen 
the health system, a lack of resources and insecu-
rity impede recovery efforts, and the ministry of 
health continues to struggle to meet basic health 
needs. As a result, 85% of health facilities are run 
by aid agencies.

Roughly the size of France, the region has only 
50 km of tarmac roads, making access to remote 

rural communities impossible in the rainy sea-
son. Only one in four people can get to a func-
tioning health facility—a proportion that has not 
increased since the signing of the Comprehensive 

Peace Agreement six years ago.
Southern Sudan has some of the 

world’s highest maternal and infant 
mortality rates; one in seven women 
die from pregnancy related compli-
cations, and only 10% of births are 
attended by a skilled health profes-
sional. Early marriage and pregnancy 
are common, “making it more likely 
for a teenage girl to die in childbirth 
than to finish primary education.”1 

Save the Children currently man-
ages 62 primary healthcare facilities in conjunc-
tion with local partners, in a programme that 
has greatly increased provision of care including 
maternal and newborn services, child health, 
immunisation, health education,  provision and 
transport of medical supplies and equipment, and 
general primary healthcare services.

These facilities treat children (predominantly 
with diarrhoea, malaria, and respiratory infec-
tions) and provide women with prenatal care, 
labour, and delivery services as well as postnatal 
care. They also offer immunisations and distribute 
insecticide treated bed nets and vitamin A. Other 
health projects create and rehabilitate water 
supplies and educate families on hygiene and 
sanitation.

Mr Lodiong points out that delivering care is 
extremely difficult given the poor infrastructure, 
widespread insecurity, and large geographical 
area.

Food security in Southern Sudan has deterio-
rated sharply, with 2010 estimated to be “one of 
the worst years on record as a result of the con-
fluence of poor and failed rains in 2009, increase 
in food prices as a result of the regional drought 
and significant conflict and displacement,” Mr 
Lodiong said. 

One of the most badly affected areas was Akobo 
county, which last year saw malnutrition rates 
three times above the emergency threshold.2 As 
a result of Save the Children’s therapeutic feeding 
programme and the World Food Programme emer-
gency food distributions, global acute malnutri-
tion went down from 47% in February to 17.2% 
in November.

Save the Children’s representative in Akobo, 
Jamal Seid, said: “This is still a worrying level but 
a tremendous improvement on before, and dem-
onstrates the need to continue therapeutic infant 
feeding, and also for further general food distri-
butions, which have recently been halted due to 
budgetary constraints.”
Peter Moszynski freelance journalist, Juba and London 
globewisecom@hotmail.com
Competing interests: None declared.
Provenance and peer review: Commissioned; not 
externally peer reviewed. 
References are in the version on bmj.com 

Cite this as: BMJ 2011;342:d176

Why Southern Sudan needs your help
BMJ readers have so far raised £5318 for Save the Children health projects. You still have just over a week to 
donate to the appeal. The money raised is to be invested in projects in countries such as Sudan, which has some 
of the world’s worst health indicators. Peter Moszynski, who has just returned from the region, reports

UK readers can donate £5 
by texting GIVE to 70555.*  
You can also donate by 
visiting  
www.bmj.com/
savethechildren *Save the 
Children will receive around 
85% of your donation 
depending on operators. 
Standard text rates apply.  
To view the privacy policy, 
please visit www.adiq.info

GIVE NOW 
BY TEXT, ONLINE, OR 
SEND THIS COUPON

RA
CH

EL
 P

AL
M

ER
/S

AV
E 

TH
E 

CH
IL

DR
EN


	bmj-342-7790-feat-00200
	bmj-342-7790-feat-00205

